Tom innboks og lave skuldre

Sliter du med å komme gjennom innboksen, og føler du at du mister kontroll i en ellers hektisk arbeidshverdag? Gjør små grep – få kontroll og rom til å puste med tom innboks.

Tom innboks, eller Inbox Zero, er en velkjent metode for kontroll og oversikt i mailen din, som først ble introdusert av produktivitetsekspert Merlin Mann i 2004. Siden har mange bygget videre på tilnærmingen han først introduserte, men målet er fortsatt det samme; hjelpe deg med å bruke tiden din bedre ved å unngå overfull innboks, og innføre gode rutiner for lesing og håndtering av e-posten din. 

Metoden har som mål å holde innboksen tom, eller tilnærmet tom, til alle tider. Men ifølge Mann referer ikke tom innboks kun til antall e-poster i innboksen din, men også til tiden hjernen din bruker i innboksen.  

En undersøkelse utført i etterkant av korona-pandemien når mange hadde vært på hjemmekontor, viser  at arbeidskommunikasjon er den største distraksjonen for folk, og så mye som 20% sa de ønsket å bytte jobb på grunn av mengden e-poster de mottok i løpet av en dag.

Klar tale der; e-post kan være distraherende og reduserer produktivitet og effektivitet.

 
 

Hvordan komme i gang med tom innboks?

 
  1. Avmeld alle nyhetsbrev du ikke bruker tid på å lese. De fyller bare opp innboksen din.

  2. Sett av tid til å gå gjennom og håndter e-posten din, typisk på morgen og ettermiddag. Jeg pleier å sette av tid til det morgen, rundt lunsj og før jeg går fra jobb.

    Tips! Legg det inn i kalenderen din – et kvarter tre ganger om dag, så slipper du at møter bookes inn.

  3. Slå av e-postvarsler. Forskning viser at vi kan bruke inntil 20 minutter på å vende fokus tilbake på en oppgave hvis vi blir forstyrret av en varsling.

Når du har dette på plass, kan du begynne å jobbe med metoden for tom innboks. Først vil jeg anbefale å ha en god mappestruktur på plass, samt et system for oppgavehåndtering (for eksempel Evernote, to-do apper eller det vi bruker; Flow ❤️). Flytt i tillegg all internkommunikasjon til en annen kanal (for eksempel Teams eller Slack).

 

Slik håndterer du innkommende e-post

 
  • Krever e-posten en handling fra deg? Inneholder den informasjon du kan trenge senere? Er svaret nei på begge spørsmålene? Slett.

  • Kan noen andre i teamet svare eller utfører raskere eller mer effektivt enn deg? Hvis svaret er ja, kan du videresende e-posten til vedkommende og/eller lage en oppgave til vedkommende på teamet ditt i ditt foretrukne system for oppgavehåndtering. Slett deretter e-posten, og spar miljøet. Eller arkiver i angitt mappestruktur.

  • Krever e-posten en handling fra deg? Er du den rette til å utføre? Kan du svare raskt med maks tre setninger? Hvis svaret er ja på alle spørsmål, svar på e-posten. Slett eller arkiver.

  • Trenger du mer tid til å svare? Det kan være at e-posten krever et lengre svar, at du må finne frem et vedlegg eller at den innebærer en oppgave du må gjøre. Lag en oppgave (eller slumre e-posten) og legg den inn i mappestrukturen for håndtering senere.

 

Tips – lag deg også en
kopi-innboks

 

Vi har en e-post kultur i Norge der «alle skal med». Det betyr at du ofte mottar e-poster der du er satt i kopi eller blindkopi. Dette er
e-poster «til orientering», og skal ikke inneholde informasjon du trenger å ta stilling til. Unngå støy fra disse ved å automatisk legge dem i en kopi-innboks, som du kun går gjennom en gang i løpet av dagen. Denne skal selvsagt også være tom på slutten av dagen,
men da slipper du å håndtere disse oftere enn nødvendig.

 

Slik lager du deg en
kopi-innboks i Outlook

 
  1. Lag deg ei ny mappe som du kaller feks «Kopi», og legg denne rett under innboksen i e-poststrukturen din 🗂

  2. Høyreklikk på en e-post i innboksen du er på kopi på, og velg regler > opprett regel 📧

  3. Inne i regeloppsettet, velger du alternativet «Jeg er på kopi-linjen», og «flytt til» mappen du nettopp lagde ℹ️

Lagre og ta helg med tanken på at neste uke gir en litt ryddigere innboks

Forrige
Forrige

Hva er designdrevet innovasjon?

Neste
Neste

Et langt kjærlighetsforhold rundt design og innhold