Romslige Romsdal

Budskapshåndbok for deg som vil bruke stemmen din til å synliggjøre
livet, folka og arbeidsmarkedet i regionen vår.

Edvard Hoem skriver:

Mellom Atlanterhavet og fjellmassivet Dovre, mellom Vestlandet og Trøndelag, ligg eit landskap som heiter Romsdal. Det byrjar ved grensa mot Oppland og endar på øyane i solnedgangen. Det er høgfjell og villskap inst i dalen, og idyllar i tronge fjordar. Det er myrar og skogar og forblåsne øyar langs storhavet, der vinterstormane står rett inn.

Da Norge vart samla til eit kongeriket for meir enn tusen år sidan, vart Romsdal ståanes utanfor dei to store lovområda vestanfjells. Sunnanfor låg Gulating, nordanfor Frostating. Romsdal var midt i mellom.

Derfor har Romsdalingen visst i tusen år at dei ikkje er heilt som dei andre.

Medan andre fylke delte opp landskapet i skipsreider, snakka romsdalingane om åttingar. Dei hadde sitt eige system for mål og vekt, og sitt eige skattemål for jordeigedom: den såkalla romsdalske øyren. I tusen år har dei snakka sin eigen dialekt, og klora seg fast ved den sentrale ferdselsvegen gjennom Midt-Norge.

Romsdal
– der naturen gir rom for mer

I Romsdal er fjella bratte, elva fri og havet kraftfullt. Og vi har lært oss å leve med det. Her bygger vi på fjell, er godt jorda og ser langt.

Romsdal er romslig – i naturen, i tankene, i hjertet.

Her er det plass til store drømmer, hverdagsliv og eventyr. Her kan du ta raske beslutninger i verdensledene bedrifter – og klarne hodet i lunsjen. Her er det kort vei til sjefen, og kort vei til rampestreker og jubel.

Du kan gå dine egne veier, og vite at grunnen under føttene er stødig.

Bruk stemmen din, Romsdaling 🙋‍♀️

Gira på å fortelle andre hvor bra det er å bo, leve og jobbe i Romsdal? Vi har laget noen verktøy for deg for å komme i gang, og gjøre det litt lettere å finne din stemme og hva du kan snakke om.

LinkedIn-webinar
bedriftsprofil

Se webinar.

LinkedIn-webinar privat profil

Se webinar.

Innholdskart for
å finne tema

Last ned PDF.

Tekst- og temaforslag

Gå til lenke.

Hva betyr Romslige Romsdal?

«Romslige Romsdal» er mer enn et geografisk område – det er en måte å tenke, leve og skape på. Det handler om muligheter, nærhet og raushet, der natur, næringsliv og fellesskap smelter sammen.

Kjerneverdier

ROM for å skape: Her er det kort vei fra idé til handling, fra fjelltopp til styrebord.

ROM for å leve: Her kombinerer du høy kompetanse med høy himmel og livskvalitet.

ROM for hverandre: Fellesskapet er sterkt, dørene er åpne, og vi heier på hverandre.

 

Ulike lag

Geografisk: Et åpent, storslått landskap der fjord møter fjell, og naturen gir energi til både liv og næring.

Mentalt: En romslig måte å være på – inkluderende, handlekraftig og ambisiøs.

Praktisk: En region med plass til vekst, utvikling og et bærekraftig liv.

Mål

Romsdal består av Vestnes, Aukra, Molde, Rauma og Hustadvika.

Sammen blir vi sterkere i arbeidet med å øke bolyst, stolthet, synliggjøre arbeidsmarkedet og rekruttere tilflyttere.

Med naturen som grunnmur, er målet å opprettholde og videreutvikle høy grad av stolthet og trivsel, samt øke kjennskapen til næringslivet i regionen gjennom Romsdalingen.

Målgruppe

Deg som bor her, og deg som lukter på muligheten for et liv i Romsdal.

Gjennom Romsdalingen skal vi få frem budskapet om at Romsdal er romslig, og en plass der naturen gir rom for mer av det som betyr noe for deg – både på jobb og i livet.

Tone

Ekte og romsdalsk. Ujålete. Men med din stemme. Budskapet skal formidles slik du synes det passer deg, ditt liv, din arbeidsplass og ditt Romsdal. Det er da vi får frem de ekte og gode historiene, som sammen skal bygge opp under det felles, overordnede konseptet: Romslige Romsdal – der naturen gir rom for mer.

Kanaler

Der du er! Enten det er rundt kaffebordet med vennegjengen, en middag med svigers eller på TikTok. Du må bruke den / de kanalene som føles naturlig for deg, der du føler deg hjemme.

Men når det er sagt ønsker vi også å samle massene inn mot noen kanaler der vi vet folk er. I første fase ønsker vi å få flere stemmer fra Romsdal opp og gå på LinkedIn – en kanal som brukes mer og mer av næringslivet og arbeidssøkere, der vi gjerne skulle hatt frem flere historier, stemmer og muligheter fra Romsdalingen.

Hvordan?

Stolte innbyggere er de beste ambassadørene

Ingen logoer eller grafiske element

Ekte historier om livets opp- og nedturer i Romsdal

Annerledes stunt og synlighetskampanjer

Innblikk i arbeidsliv og hverdagsliv

Muligheter både på jobb og fritida