
Omdømmebygging
for Romsdal
Identitet, Strategi og prosjektledelse
Romsdal er fullt av kraft, natur og folk som vil noe. Gjennom Romslige Romsdal bygger vi merkevaren til regionen fra innsiden – ved å løfte fram ord, handlinger og samarbeid som allerede gjør regionen til et romslig sted å bo, jobbe og leve.
Hvordan kan vi bevare intern trivsel, og samtidig få flere folk til å flytte til regionen vår for å oppdage arbeidsmarkedet og mulighetene her? Dette var utfordringen vi fikk fra Romsdal IPR og næringsforeningene i Molde, Rauma, Aukra, Vestnes og Hustadvika. Hva er fellestrekk vi som bor her kan kjenne oss igjen i, og hva er det vi har som kan trekke folk til oss? Med utgangspunkt i et forprosjekt i regi av Protomore, tok vi ballen videre og jobbet sammen med kommunene, næringsforeninger og representanter fra næringsliv, samfunnsliv og ungdomsmiljø i alle kommunene. Målet var å finne gullet i det som allerede er her, og gjøres her – og lage en strategi på hvordan vi skal få det ut til de utover Romsdals grenser.
En region med plass
Romsdal er fjell og storhav, by og bygd – tett på natur og tett på hverandre. Her lever vi med avstandene – men også med nærheten. Og det var her ideen om Romslige Romsdal ble født. Et begrep som rommer hele regionen, og forteller hva vi allerede er har, men og hva vi må jobbe litt ekstra mot å bli.
Den enkle løsningen
Den enkle løsningen ville vært å designe en Romsdal-logo og identitet, opprettet en Instagramkonto og begynt å spre budskapet ut til alle som vil lytte.
Men Edvard Hoem kunne fortelle oss at Romsdalinger ikke er helt som alle andre, og det ga oss en idé om å ta det hele tilbake til naturen. Bygge merkevaren Romsdal på en litt annen måte – gjennom Romsdalingen.
Så vi begynte med å lytte. Til folka som bor her, til bedriftene, til ungdom, ildsjeler og ledere. Gjennom workshops og møter på tvers av kommuner og bransjer har vi samlet tanker, ord og historier som danner grunnlaget for én felles fortelling. En fortelling som står sammen med hver enkelts kommune verdier, samtidig som det bygger noe større. En felles stolthet og tilhørighet på tvers av kommunegrenser.
Din stemme
Når du bruker din stemme til noe større enn deg selv, din bedrift og din bygd, kan vi sammen få omdømmet til Romsdal til å vokse. Når du tar til deg ideen, ordene og holdningene – og tenker på hva i din hverdag som allerede er romslig, men og hva du kan bli mer romslig på – og begynner å snakke om det, så har det noe å si.
For når vi er flere som forteller den samme historien, skapes gjenkjennelse, tillit og kraft. Det gjør regionen mer attraktiv for oss som allerede bor her, for nye innbyggere og for bedrifter som vil etablere seg.
Men viktigst av alt: Det skaper en stolthet og fellesskapsfølelse. En følelse av at Romsdal er et sted med rom for ambisjoner, samarbeid og folk som vil bidra.
For deg som vil bruke stemmen din til å synliggjøre livet, folka og arbeidsmarkedet i regionen vår, sjekk ut:
Hva nå?
Dette er ikke et prosjekt med start og sluttdato. Det er en levende prosess som får form gjennom alt vi sier og gjør. Tilsammen blir alle disse små handlingene, glimtene og historiene vi deler en del av noe større.
Vår videre jobb er å sørge for at historiene som fortelles, kommer lengre enn lunsjbordet. Vi skal motivere, inspirere, hjelpe med innhold og skape aktivitet rundt det som allerede gjøres, det som allerede skjer. Og samtidig utfordre deg, din bedrift og næringsforeningene til å tenke litt annerledes rundt rekruttering, messer, hverdagsliv og arbeidsliv.
Dette prosjektet er det Emma og Heidi som har prosjektledelse på. Kontakt oss gjerne om du har noen spørsmål, eller har egne prosjekt du vil ha realisert.