Når balanse blir strategi

I Anunatak er vi opptatt av at folka skal trives, ha god balanse mellom jobb og fritid, og ha gode måter for å håndtere stress. Vår daglig leder, Emma, fordypet seg i temaet, og så dukket Lars Christian i Vidde opp på LinkedIn.

Alle i Anunatak og Lars Christian Larssen

Det ble starten på et samarbeid som har blitt viktig for begge parter, der Lars Christian har bistått oss med å bli tydeligere, mer robuste og lede oss selv og prosjektene på en tryggere måte. Mens Elin, Vibeke og Anna har jobbet med Lars for å tydeliggjøre hans merkevare gjennom forenkling og tydeliggjøring av konsept, tjenestetilbud og visuell identitet.

Kulturbygging

Anunatak ønsker å bygge arbeidshverdagen fra innsiden, med robusthet og menneskelighet i bunn. Da trengte vi noen som kunne utfordre oss og samtidig støtte oss i å skape det miljøet vi ønsker å ha.

Lars Christian Larssen i Vidde ble en slik samarbeidspartner. Med sitt blikk på bærekraftig prestasjonsutvikling hjelper han bedrifter og enkeltpersoner med å stå støtt i endring, prestere uten å brenne ut, og å bygge kultur med lav friksjon og høy kapasitet.

For oss har han bidratt med kloke spørsmål og helt konkrete verktøy – både foran skjermen og i måten vi jobber sammen på i hverdagen. Han har utfordra oss og pirka i de tingene som vi selv synes er vanskelig å sette ord på. Vi har blitt pusha til å se innover, og beskrive både oss selv og andre. Han har også lært oss hvordan vi kan jobbe mer effektivt og strukturert, med lavere skuldre.

Merkevarebygging for Vidde

Parallelt har vi bistått Lars Christian med å løfte frem det faglige arbeidet han gjør gjennom ny visuell identitet, nettside og kommunikasjon. Vi jobber tett sammen for å tydeliggjøre hvem Vidde er, og hvordan helhetlig prestasjonsutvikling kan se ut i praksis.

Ny logo og fargepalett, oppfrisking av nettside, klarspråk og en tydelig merkevarestrategi skal hjelpe ham å stikke seg frem i markedet og nå ut med det han har på hjertet.

Enkle kjøreregler

Gjennom seks måneder har vi sammen med Lars jobbet i dybden med tilbakemeldingskultur, psykologisk trygghet og stressemestring internt i Anunatak. Vi har også jobbet med å bli tydeligere, overfor hverandre, men også overfor kunder. Hvem er vi og hva skal vi levere? 

Jobben er så vidt i gang, og nå handler det om å konkretisere verktøyene og lage enkle kjøreregler for hvordan vi vil ha det i Anunatak fremover. Kjørereglene skal være så enkle og forståelige, at vi er helt sikre på at de blir med videre og vil skape varig endring. Arbeidet med psykologisk trygghet, tilbakemeldinger og stressmestring er en oppgave som aldri tar slutt, men som må jobbes med kontinuerlig.

Disse punktene er vi allerede sikre på at vi tar med oss videre:

  • Korte og enkle tilbakemeldinger til hverandre oftere. For eksempel etter møter eller prosjekter. Tilbakemeldingene er basert på tre punkter: hva skal jeg gjøre mer av, mindre av og slutte med.

  • Minne hverandre på å stoppe opp og spørre om noe er uklart eller om vi er usikker på hva som forventes av oss.

  • Ta mikropauser! Enkelt å innføre, litt vanskelig å gjennomføre. Men ekstremt viktig. Dette kommer vi til å legge inn hver dag, og minne hverandre på å gjøre det til det går automatisk.

Langsiktighet

Samarbeidet med Lars Christian og Vidde er et godt eksempel på hvordan vi liker å jobbe: langsiktig, relasjonsbasert og med vekt på at utvikling starter med folka. Sammen utforsker vi nye måter å jobbe og leve på – med mer trygghet, klarhet og retning. 

– Anunatak skal være trivelig og tydelig. Men på et tidspunkt innså vi at vi kanskje var aller mest trivelig. Selv om vi følte vi kunne snakke med hverandre om alt internt, viste det seg at det å gi tydelige tilbakemeldinger til hverandre kan være en utfordring. Derfor har vi jobbet mye med psykologisk trygghet og nettopp tilbakemeldinger. Arbeidsmøtene med Lars Christian har vært krevende fordi han tvinger oss til å snakke om ting som ikke er så lett å sette ord på. Men vi tar med oss veldig mye, og det viktigste er bevisstheten om hvor viktig det er å ta vare på seg selv for å jobbe mer effektivt og bedre, sier daglig leder i Anunatak, Emma Bjørneset. 

– Jeg visste at Vidde trengte mer enn bare en ny logo og nettside. Jeg trengte klarhet, retning, og hjelp til å sortere konsepter. Siden jeg ønsker å bygge en ny kategori i markedet, trengte jeg flere øyne og flere hjerner som kunne tenke sammen. Jeg ønsket å bygge en identitet som kunne bære det jeg visste at Vidde kunne bli. Det var her Anunatak kom inn i bildet. Sammen har vi gått i dybden, forteller Lars Christian.

– Anunatak har hjulpet meg med å:

  • Bygge en ny kategori – i skjæringspunktet mellom helse, prestasjon og teknologi

  • Sortere komplekse ideer og gjøre dem kommuniserbare og salgbare

  • Utforme en visuell identitet som speiler det dype, rå og menneskelige i det jeg gjør

  • Og ikke minst: Skape retning og tydelighet i hvordan Vidde fremstår og føles – for kundene, og for meg selv.

– Det som startet som en samtale om merkevare, utviklet seg til et strategisk partnerskap. Anunatak har levert design og struktur – og de har hjulpet meg å tenke klarere, formidle skarpere og stå tryggere i det jeg bygger. Anunatak er en veldig jordnær, sporty og livlig gjeng, og de bringer mye energi og vi har det gøy sammen mens vi jobber. Anunatak har vært en veldig viktig strategisk brikke for Vidde i 2025, sier Lars Christian.

Gira på å jobbe sammen med Anunatak?

Ta kontakt hvis du vil høre mer om hvordan vi jobber med strategi og visuell kommunikasjon – og hvordan vi kan hjelpe deg å finne retning og tydelighet.

Neste
Neste

Det umulige