Slik fornyet vi Bjørnsonfestivalen
Designprosesser er ganske ulike, og blir til i tett samarbeid med kunden. Å få lov til å fornye logo, farger og visuelle elementer for en så sterk merkevare som Bjørnsonfestivalen, var en oppgave vi gikk løs på med både iver og respekt.
I dette tilfellet så prosessen omtrent sånn her ut. Etter oppstartsmøte for å bli kjent, gikk prosessen gradvis fremover, men vi tok hele tida med det vi jobbet på tilbake til kunden for å drøfte og justere før vi fortsatte.
Etter hvert snevrer prosessen seg inn, naturlig nok. Og så til sist, er ny visuell identitet klar til lansering!
Innsiktsfase
På første møte kom festivalsjef Johild Kosberg Bredin med ønske om en ren og tydelig visuell profil som skulle fremheve og leve opp til kvaliteten på folka de hyrer inn og løfter fram. I tillegg ville de se litt proffere ut, men samtidig ikke miste seg selv. To fornuftige ønsker synes vi.
Vi avdekte et tydelig behov fra Bjørnsonfestivalledelsen: Å rydde opp.
Vi avklarte også tidlig hva vi skulle bygge videre på som har verdi og gjenkjennelse i profilen, og hva som skulle forkastes fordi det tilfører lite eller ingen verdi i videre merkevarebygging.
Gjennom årene hadde logoen fått stå nesten urørt, og det var naturlig nok en skepsis til å endre den. Men med behovet for en modernisering og opprydding, kom også ønsket om å se på alternativer til logoen. Og det kom frem at det var et behov for å lande en fast fargepalett. Det samme gjaldt skrifttyper, altså valg av fonter.
Historisk har det vært mye utprøving på undertitler i logoen, overskrifter og mengdetekst. Men ikke konsekvent bruk, slik at profilen flyter litt ut over sine bredder.
Festivalen hadde en tanke om at rødfargen kunne få bli med videre. Ellers fikk vi frie tøyler og ryddejobben kunne begynne.
Tid for skisser
Etter en grundig innsiktsfase var det nå endelig klart for å begynne å skisse litt. Med penn og papir. En viktig regel da er å tegne fort, tegne stygt og tegne masse.
Så startet fontjakten til ny logo. I dag ligger det 1821 gratisfonter på Google Fonts. Og i Adobe-pakka vi bruker ligger det i overkant av 30 000 fonter. Her er det lett å bli sittende en stund hvis du leter uten mål og mening – og uten en klar idé om hvilken hensikt fonten skal ha for akkurat den merkevaren du jobber med.
Fonten må oppfylle en hensikt. Så hvilken funksjon kan fonten ha til hensikt å oppfylle for Bjørnsonfestivalen? Jo, den må symbolisere kvalitet og historie, kommunikasjon og kanskje en subtil referanse til litteratur, boktrykkerkunst og ytringsfrihet.
Derfor valgte vi å dykke ned i serif-fonter. Klassiske fonter som brukes på tekst i bøker og aviser, de har disse små serifene som stikker ut her og der. Fortsatt er det ganske mange tusen fonter å velge mellom. Så hvilke andre funksjoner bør vektlegges?
Festivalnavnet er langt, derfor lette vi etter en font som er litt høy og smal, for å trykke navnet litt sammen. Vi fant noen serif-fonter som virker veldig lovende. Og vi testet ut om det er mulig å tweake noen eller flere av bokstavene litt for å gjøre logoen mer unik.
Logoikon
Det kom også et ønske om at logoen gjerne måtte ha et logoikon. Den gamle logoen lå inne i ei snakkeboble. Skulle vi ha med snakkebobla videre? Kunne den i så fall se annerledes ut? Hva med å ha ei bok, eller flere bøker i stedet? Hvordan kunne vi få det tydeligere fram at dette var en litteraturfestival? Ut ifra noen av skissene i skisseboka, ble ulike logoikoner testet.
Nå ville vi designe et logoikon som kunne være en kontrast til den klassiske, litterære serif-fonten. Der den stod og oste av kvalitet og historie, men samtidig hadde et behov for en litt moderne touch.
Vi fikk ideen om at ikonet også kunne se ut som en liten b. Men vi ville ha noe enda enklere, og havnet på firkanter i ulike høyder og bredder som minnet litt om bøker i bokhylla, eller ei åpen eske.
Og når det var tid for avsjekk var tilbakemeldingene veldig gode, men de ønsket å rette opp f'en i logoen. Det holdt med navnetrekket og logoikonet. Vi satte inn den originale f'en igjen, og logoen var i boks!
Litt om farger
Slik så fargepaletten ut i 2024: rød, og ulike nyanser av blå.
Vi leste mellom linjene at den røde gjerne kunne tas med videre, og hadde første avsjekk: Rød var med, i tillegg til svart og en litt skitten hvit. Her var valgene godt forankret i litteraturen og skrivekunstens verden.
Men: Johild savnet litt galskap!
Nytt forsøk.
Vi følte oss nå helt trygge på at en variant av rødt skulle være med. Og i tillegg hadde vi alle fått en favoritt: lys gulgrønn. Heldigvis var det en måned til neste avsjekk, og tid til å tenke litt lure tanker. Så mange fargekombinasjoner ble testet ut.
Vi måtte tilbake til funksjon, hvilke farger trengte å være i paletten for at den skulle fylle sin hensikt? Som var å fremheve innholdet og folka på en estetisk god måte? Bildemateriellet de bruker i forbindelse med markedsføring av arrangementer, rår de ikke over, men fargepaletten bør inneholde farger der minst én farge fungerer uansett.
Vi trengte en lys og en mørk farge, i tillegg til den røde. Og så må alle spille godt på lag og fremheve hverandre på best mulig måte.
Resultatet
Så, rødfargen var fortsatt med, men hadde fått en skarpere nyanse mot oransje, for å sikre god nok kontrast og lesbarhet om den ble brukt på en mørk bakgrunnsfarge.
Den fikk selskap av den lysegrønne, som ble gjort mindre skarp. I tillegg hadde en mørk burgunderrød kommet inn. Paletten trengte en mørk, dyp farge som kontrast til den lysegrønne. Og som også fungerte godt sammen med den nye rødfargen.
Dette ble veldig godt tatt imot og er nå å se i alle flater til festivalen, inkludert årets ferske festivalprogram.