Tiltrekk deg de rette folka med en konkret stillingstekst

Gjenbruker du den forrige stillingsteksten når du skal søke etter nye folk? Bruker du ord som frempå, ekstrovert og evnen til å tenke utenfor boksen? Du er ikke alene.

Det har nærmest blitt naturlig at vi definerer et helt sett med personlige egenskaper som søkeren skal passe inn i. Har du reflektert over om de egenskapene egentlig er et krav for denne jobben? Eller at du mest sannsynlig ekskluderer kandidater som kunne vært perfekt til stillingen?

 
 

Drømme-beskrivelsen er den samme over alt

 

Jon Rogstad, forsker hos NOVA OsloMet, sier at vi ser etter den samme søkeren over alt. Det er den samme drømmebeskrivelsen, en som er initiativrik, men ikke for pågående. Dette er gjennomgående likt overalt uavhengig av bransje eller sektor. Vi har bestemte tanker om hvem som passer best inn. Det vi ser etter, speiler ofte ikke jobben som skal gjøres. For eksempel trenger kanskje ikke en programmerer humor for å gjøre en god jobb? Likevel vektlegges dette i stillingsannonsen.

Det blir veldig rart hvis vi legger vekt på de samme egenskapene når vi skal rekruttere til ulike typer jobber. For eksempel bør jeg kanskje være mer utadvendt om jeg skal ha direkte kundebehandling, enn om jeg skal drifte IT-systemet? Da er det rart at så mange av oss nærmest på autopilot søker etter ekstroverte arbeidssøkere. 

Vil du skille deg ut? Dropp listen over alle egenskaper jeg må ha for å passe til denne jobben. For visste du at jeg som kvinne unngår å søke om jeg finner et punkt på lista som ikke resonnerer med meg? I motsetning til en stereotypisk mann, som gjerne søker om kun 1 av 10 punkt treffer.

 
 

Prøv å tenk nytt rundt stillingsteksten

 
  • Hva går jobben ut på? 

  • Hvilke arbeidsoppgaver blir jeg satt til? 

  • Hvilke faglige kvalifikasjoner trengs?

  • Hvem er dere? 

  • Hva kan jeg forvente av både arbeidsmiljø og fagmiljø?

  • Hva kan dere tilby?

Vær konkret og spisset, relevant og nøyaktig. Utelat all synsing om personlige egenskaper og verdier.

Selve intervjuprosessen vil avdekke om kjemi stemmer og om jeg har de personlige egenskapene du mener jeg trenger for å fungere i jobben. Kanskje får du en introvert selger som er skikkelig god på salg? Hun kunne du gått glipp av ved å skrive at du må være utadvendt, smile hele tiden og aldri få nok av folk.

Forrige
Forrige

Gründerfrokost om kanalvalg og TikTok

Neste
Neste

Ny identitet, samme historie