Gründerfrokost om kanalvalg og TikTok

Takk til deg som deltok på gründerfrokost om kanalvalg og TikTok hos Protomore. For deg som ikke kunne delta, har vi samlet noen nøkkelpunkter fra dagen.

LinkedIn

LinkedIn er kanalen der du har jobbhatten på, men det betyr ikke at du behøver å være formell og traust. Bruk kanalen for alt den er verdt for å bygge nettverk, rekruttere og dele av din kunnskap. Kanalen er super for å bygge merkevaren din, og vise frem hva dere kan gjøre for andre.

LinkedIn-tips

  • 96 % er inaktive, så det er store muligheter for å skille seg ut.

  • Fokus på merkevarebygging og rekruttering.

  • Engasjer deg i andres innhold for økt rekkevidde.

  • De første 90 minuttene etter publisering er avgjørende.

  • Del bilder av teamet ditt og vær personlig og faglig relevant.

Facebook

Facebook er kanalen for kunnskapsdeling, anbefalinger og kundeengasjement. Den fungerer også for mange som en søkemotor, og det er viktig å ha en tilstedeværelse her for at folk skal finne deg. Bruk kanalen for økt merkevarebevissthet, arrangement og markedsføring av dine tjenester.

Facebook-tips

  • Selv om Facebook kan virke mindre relevant, sjekker folk fortsatt bedriftsprofiler for informasjon.

  • Utforsk mulighetene for å nå målgruppen din her. Og lås deg aldri helt til dine kanalvalg; vær fleksibel.

Instagram

På Instagram er vi i modus for inspirerende innhold og ferske øyeblikk. En gylden mulighet for å øke merkevarebevisstheten til din bedrift og dele av den kunnskapen du har. Kanalen gir også shoppingmuligheter, er super for samarbeid med andre – og blir av mange brukt som søkemotor.

Instagram-tips

  • Bruk søkevennlige ord i navnet og bioen din.

  • Test ulike typer innhold; swipes, bilder og reels (felles for alle: STÅENDE innhold)

TikTok

TikTok er kanalen for lett og «neppå» innhold, som skaper engasjement og en fellesskapsfølelse. Engasjement på TikTok er utrolig høyt sammenlignet med Facebook og Instagram. Den blir av den yngre generasjonen i stor grad brukt som søkemotor for alt de lurer på, så vær obs på å være relevant og tag innholdet ditt riktig.

TikTok-tips

  • Finn en nisje eller stil. Det gjør deg lett å plassere for TikTok = lettere å dele ditt innhold til rett gruppe.

  • TikTok fungerer også som en søkemotor, så bruk relevante søkeord på din profil.

  • Det viktigste er å poste jevnlig og konsistent.

  • Test ulike dager og tidspunkt for å finne de beste tidene å poste på.

  • Unngå å bruk vannmerkede videoer på tvers av plattformer.

  • Test ulike typer innhold: Karusell-innlegg/swipes gjør det veldig bra. Du kan også teste lengden på videoer fra få sekunder opp til flere minutter.

Vær ekte

Unngå at innhold fremstår som reklame. Menneskelig interaksjon og ekte, upolert innhold er nøkkelen. Innholdet ditt bør være lærerikt, underholdende, relaterbart eller inspirerende (gjerne flere samtidig). Involver hele teamet i strategien, og få gjerne ekstern hjelp. Ha fokus på å finne merkevaren din sin personlighet, og la den skinne gjennom. Finn så de kanalene som passer til din stemme, og fortell historier som folk vil bry seg om.

Legg en plan

Vær realistisk når du velger kanaler. Hva er realistisk for deg og din bedrift? Lag så en strategi og plan for veien videre. Det hjelper deg å holde en rød tråd, og ikke bare øse ut innhold. Det gjør deg også i stand til å planlegge innleggene dine i forkant.

Engasjer deg ved å kommentere og interagere med andre brukere. Dette øker også din egen rekkevidde.

Forrige
Forrige

Vi inviterer til jubileumsfrokost

Neste
Neste

Tiltrekk deg de rette folka med en konkret stillingstekst