Bruk av designdrevet innovasjon i utvikling av universet Flåkk – og boka Flåkkfesten

Design og illustrasjon, Strategi og prosjektledelse, Designdrevet innovasjon

Atsjooo!

Veggene rister og vinduene klirrer – Bestemor Nutti er våken! Og når Nutti er våken, blir det strøssel i nesa, sauer på plena og sofa i hagen. Lille vet én ting: Dette blir tidenes flåkkfest! Men hva sier mamma når hun finner ut av det..?

Dette er et utdrag fra boka Flåkkfesten, et av produktene utviklet i samarbeid med Maria Myhr Haugnes som en del av konseptet «Flåkk» – et prosjekt for å synliggjøre familiemangfold og betydningen av å høre til. At din flåkk teller uansett hvordan den ser ut eller hvor stor den er. Flåkk ønsker å bidra til at ingen opplever å mangle noe eller være «feil». Med bruk av designdrevet innovasjon, hentet vi inn innsikt fra det som finnes det ute, samt intervju med foreldre og pedagoger i barnehage og skole for å lære hva behovet er – og hvordan vi kan synliggjøre det.

Resultatet ble boka Flåkkfesten – et fyrverkeri av ei bok med tekst skrevet av Maria, og illustrasjoner og design av vår egen Therese. Rett og slett nydelig, synes vi – både budskapet og utføringen.

Tidlig prototyping

Vi utviklet tidlige prototyper med illustrasjoner og skisser på historie for å teste hos målgruppen, fra de minste på 2 år til de eldste på 8 år. Tilbakemeldingene vi fikk både fra barn og foreldrene som leste sammen med de, hjalp oss veldig både i utvikling av illustrasjoner og historiefortellingen.

Familier kommer i alle fasonger

Noen er store, noen er små. Og det trenger ikke bare være felles gener som binder en familie sammen. Maria Myhr Haugnes’ bok «Flåkkfesten» er en lun og morsom bok for de minste, en feiring av den mangfoldige familieflokken og sprø bestemødre. Visuelt flott er den også. Jeg synes det er en søt liten perle av en bok.

– Robert Næss, redaktør

Skape nysgjerrighet

For å bygge opp Flåkk-universet og skape nysgjerrighet rundt konseptet, ble Instagram og TikTok viktige kanaler for å bygge fellesskap.

Her ble det laget små filmsnutter om ulike flåkker og følelsen av tilhørighet, med voice som brukeren selv kunne ta i bruk for å lage sin egne flåkk-filmer. Det ga engasjement og rekkevidde, og bidro til synlighet lenge før den første streken var tegnet.

Kjøp boka i gave til en liten i flåkken din

Lyst til å lese boka? Den passer for barn mellom 2 – 8 år, og er tilgjengelig for kjøp på flåkk.no, og i utvalgte bokhandler og butikker.

Dette prosjektet er det Therese, Johanna og Emma som har jobbet med. Lyst til å gjøre noe lignende sammen?

Book en kaffe med oss!
Neste
Neste

KompetanseHub Romsdal