
Hvordan kommersialisere fjellturer samtidig som vi tar vare på naturen?
Design, Identitet, Strategi og prosjektledelse, Nettside
Dette var problemstillingen vi jobbet med sammen med Stiftelsen Romsdalstur. Ønsket var å skape et varig og sterkt reiselivsprodukt for regionen, samtidig som vi vektlegger trygg og sporløs ferdsel til fjells.
Gjennom en prosess med involvering, folkemøter, konseptutvikling og befaring, kom vi fram til konseptet Kongeriket Romsdal. Her er målet å tilgjengeliggjøre fjellturene til Kongen, Dronninga, Bispen, Bispevatnet og Kløvstien gjennom guidede turer med sertifiserte natur- og tindevegledere. Guidene er eksperter på fjell og fjellklatring, og sørger for trygg og sporløs ferdsel til fjells. Guidene gir også turene en ekstra dimensjon gjennom formidling av historie, geologi, botanikk og naturkjennskap.
Vi har hatt prosjektledelse på prosjektet, utarbeidet visuell identitet, nettside, materiell og stått for alt av innhold og publisering til sosiale medier og digital annonsering.

Den visuelle identiteten skal ha et majestetisk preg over seg, med assosiasjoner til kongelige emblem.
Hver tur har fått sitt eget symbol, som illustrerer fjellet og det majestetiske.



Humper i veien – og nye løsninger
2024 ble året konseptet skulle testes ut, og vi planla en storslått markering ved Bispevatnet. Dette ble også året Trollstigen ikke åpnet, som gjorde at vi måtte snu oss rundt og tenke litt annerledes. Lanseringen ble nedskalert, og vi fikk ikke gjennomført like mange turer som ønsket.
Vi fikk likevel gjennomført noe av det som var planlagt. Blant annet fikk vi gjennomført åpningen ved elvebredden på Devold, med Biskopen i Møre, barnedåp og magisk stemning. Representanter fra Biskopens familie åpnet Bispeleden til Bispen og vi fikk også guidet H.M. Kongens Garde opp Kongeruta til Kongen – for å innvie Kongen i Kongeriket Romsdal.
Det første året ga oss mange erfaringer som vi tar med oss videre til sesongen 2025. Vi krysser fingrene for at Trollstigen åpnes som planlagt, men vet nå at det går helt fint å gjennomføre turene uansett.
Lansering av Kongeriket Romsdal med utegudstjeneste, friluftsdåp, toner fra Aleksander og Filip Eidsvåg, og samtale mellom Stein P. Aasheim og Biskop Ingeborg Midttømme.
H.M. Kongens Garde opp Kongeruta til Kongen.
Foto: Håvard Dalen
Videoinnhold viktig
Både i organisk publisering og i digital annonsering har vi brukt videoinnhold for å gi en smakebit av Kongeriket Romsdal.
Dette prosjektet er det Heidi som har hatt prosjektledelse på. Kontakt oss gjerne om du har noen spørsmål, eller har egne prosjekt du vil ha realisert.