Illustrasjon og materiell

Design, Identitet, Strategi

Tenk om alle barn og unge i Romsdal kunne vokse opp med en felles fortelling om stedet de kommer fra – en fortelling som binder sammen natur, næringsliv, historie og framtidsmuligheter.
Det er nettopp dette Romsdalsløypa handler om!

Gjennom hele oppveksten, fra barnehagen til videregående, får elevene utforske hjemplassen sin på ulike måter, og bli kjent med både menneskene, bedriftene og historien som former lokalsamfunnet.

Målet? Å bygge stolthet og identitet gjennom kunnskap og aktiviteter, slik at når vi sender barna våre ut i voksenlivet, skal de være stolte av røttene sine og føle tilhørighet til kommunen sin og Romsdalen.

Fra plakatprosjekt til regional stolthet

Rauma kommune har i mange år jobbet for å fylle visjonen sin – verdens beste kommune for naturglade mennesker – med innhold og aktiviteter. Romsdalsløypa har vært ett av initiativene med utspring i dette, et prosjekt ledet av Nordveggen. I første omgang var vårt oppdrag å lage illustrasjoner og utvikle materiell som kunne brukes på barnehager og skoler, men prosjektet har vokst seg større enn bare Rauma, og er nå en del av et omdømmeprosjekt for hele Romsdals-regionen.

Vi har levert illustrasjoner, plakater, trykksaker og ulikt materiell til Romsdalsløypa, og er også involvert i strategi og aktiviteter for et større omdømmeprosjekt for hele regionen.

Resultatet så langt

Rauma og Aukra er de to første kommunene som har fått sin egen Romsdalsløype. Hver løype er tilpasset lokalt innhold, men følger en felles struktur med hovedtemaene Naturglede, Næringsliv og Samfunnet. Alle barn og unge i kommunene får hvert år, fra de er 5 år til de har fullført videregående, delta på tre aktiviteter innen disse tre temaene. Eksempler på aktiviteter er besøk og omvisning hos lokale bedrifter, fjellturer i nærområdet og arrangementer som gjør at de blir kjent med kultur, historie og hva som har vært med å forme samfunnet de bor i.

På denne måten får barn og unge både lokal forankring og forståelse for hva som binder regionen sammen.

Romsdalsløypa handler ikke bare om undervisning. Det handler om å skape en felles identitet og en framtidsfortelling for hele Romsdal. Når vi gir barn og unge et nært forhold til stedet de kommer fra, styrker vi også grunnlaget for rekruttering, utvikling og samarbeid i årene som kommer. At alle unge i Romsdal kjenner verdiene, mulighetene og historien i sitt eget nærmiljø – og at denne kunnskapen bygger stolthet og tilhørighet som varer livet ut.

Dette prosjektet er det Christina som har hatt ansvaret for. Kontakt henne gjerne om du har noen spørsmål.

Neste
Neste

Strategi, visuell identitet og nettside til Horgheim Skysstasjon